De eenvoud van de technologie en de gemakkelijke toegang tot het internet heeft het voor consumenten gemakkelijk gemaakt om online naar producten en diensten te zoeken. Voordat consumenten een product kopen of een beroep doen op uw diensten, lezen ze vaak recensies van vorige klanten om hun ervaring te kennen. Als uw bedrijf positieve recensies krijgt, zult u meer omzet hebben door meer klanten.
Echter, wanneer u negatieve recensies heeft, zijn er veel negatieve gevolgen die uw bedrijf kan lijden. Inzicht in de impact van negatieve recensies kan helpen om uw bedrijf en de producten waarin u handelt te verbeteren. Een enkele negatieve recensie kan de naam van uw merk bezoedelen, waardoor het moeilijk wordt om klanten te krijgen. Deze blog gaat in op de impact van negatieve reviews op de bedrijfsreputatie en consumentenperceptie.
Inzicht in de impact van slechte recensies
Veel mensen gebruiken sociale media en zoekmachines om online onderzoek te doen om een weloverwogen beslissing te nemen bij een aankoop. Klanten vergelijken verschillende aanbiedingen om de beste deal te krijgen, net als bij sportwedden schappen. Nu klanten meer macht en bereik hebben dan vroeger, wordt van bedrijven verwacht dat ze meer leren van de feedback die ze krijgen om hun diensten en producten te verbeteren.
De meeste bedrijven reageren graag op positieve beoordelingen, terwijl ze het een uitdaging vinden om negatieve opmerkingen aan te pakken. Het kan tot 12 positieve online recensies kosten om een klant ervan te overtuigen dat uw merk uitstekend is en één negatieve recensie om alles te verpesten.
Hoe negatieve recensies het bedrijf beïnvloeden
Reputatieschade
Uw bedrijfsreputatie bepaalt hoe klanten u benaderen en hun bereidheid om bij u te kopen. Ook al heb je misschien veel middelen en energie gebruikt om een uitstekende reputatie voor je merk op te bouwen, het kan allemaal eindigen met een paar negatieve recensies. De meeste klanten zijn vaker bezig met negatieve feedback dan met positieve. Daarom geven de meeste mensen de voorkeur aan mond-tot-mondreclame boven online reviews, omdat die vaak afkomstig zijn van iemand die ze kennen.
Extra kosten die de winst verminderen
Negatieve recensies kunnen indirect uw financiële planning veranderen door de uitgaven te verhogen. Wanneer uw reputatie geruïneerd is, moet u deze herstellen om de waardering te verbeteren en een goede positie in de zoekmachine te bevorderen. Rehabiliteren is niet goedkoop, want de kosten omvatten het inhuren van meer werknemers en het uitbreiden van uw budget voor sociale media. Deze extra kosten zullen de totale winst verlagen, en het effect kan lang duren voordat u weer normal functioneert.
Verlies van inkomsten
Slechte recensies hebben een direct effect op uw inkomsten. Als u vroeger 20 klanten bediende en converteerde via uw sociale mediaplatforms en website, kunt u een daling ervaren. Het is essentieel om de negatieve recensies te lezen, op te merken waarover klanten klagen en deze onmiddellijk te corrigeren. Als u dit niet doet, krijgt u meer negatieve opmerkingen die zelfs uw medewerkers kunnen demoraliseren, waardoor de kwaliteit van de productie daalt.
Klanten verliezen aan concurrenten
Wanneer klanten online producten onderzoeken, zullen ze uw beoordelingen en die van uw concurrenten tegenkomen. Als de meeste van uw beoordelingen negatief zijn, verliest u zelfs trouwe klanten aan uw concurrenten; het kan maanden of jaren duren om deze terug te winnen.
Eindnoot
Het bovenstaande is de impact van negatieve recensies op uw bedrijf en uw klanten. Het is cruciaal om producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren en tevreden klanten aan te moedigen positieve recensies achter te laten. Vergeet niet om klachten van klanten altijd aan te pakken en er zo snel mogelijk aan te werken.