Je koopt een product en je bent lyrisch of zwaar teleurgesteld. Jouw mening wil je maar al te graag delen met andere klanten en dat kun je simpelweg doen door een product review te schrijven. Iedereen kan wel een aantal woorden op papier zetten, maar de truc is om een goede en vooral nuttige product review te schrijven. Waar iedereen iets aan heeft. Maar hoe schrijf je een goede product review? In dit blog geven wij jou een paar handige tips!
Voor wie is een product review nuttig?
Waarom is een product review nuttig en wie lezen product reviews? Een product review is nuttig voor klanten, winkeliers en fabrikanten. Klanten kunnen met jouw review bepalen of het product ook iets voor hen is terwijl winkeliers meer verkopen kunnen genereren met een product dat veel recensies heeft. Voor een winkelier is het ook nuttig om te zien welke producten negatief worden beoordeeld, want dat kan ze doen beslissen om het product uit het assortiment te halen. Want ook een winkelier wil goede en nuttige producten verkopen. Fabrikanten hebben baat bij productreviews, omdat ze het product dan eventueel kunnen verbeteren of de pluspunten van een product ook in een opvolgend model kunnen verwerken.
Geef nuttige informatie en constructieve feedback
Dan nu de tips! Zorg er in ieder geval voor dat je in een winkel product nuttige informatie en constructieve feedback geeft. Gebruik je eigen ervaringen om te omschrijven waarom een product wel of niet de moeite waard is om te kopen. Voldoet het product aan jouw verwachtingen en is het product gebruiksvriendelijk? En wat zijn de minpunten van een product? Dit zijn slechts enkele voorbeelden die je in een product review kunt bespreken. Maar let op! Je bent geen blog of boek aan het schrijven en wees dus duidelijk en straight to the point. Daar hebben lezers simpelweg het meeste aan.
Vergaar kennis en wees eerlijk
Een product review schrijven is niet het simpelste dat je kunt doen, want je moet immers wel weten waar je over schrijft. Verdiep je dus echt in het product en maak er veelvuldig gebruik van totdat je er een definitief oordeel over velt. En een groot pluspunt zou een vergelijking met een ander product zijn. Bijvoorbeeld als je een nieuw model van een televisie koopt. Wat zijn dan de voor- en nadelen ten opzichte van het product dat je eerder hebt aangeschaft? Dit kan heel nuttig zijn voor klanten die ook overwegen om het product aan te schaffen. Daarnaast is het ook belangrijk om eerlijk te zijn. Wees niet overmatig positief of negatief dat niet met de waarheid strookt. Daar is niemand bij gebaat.
Laat je niet leiden door incentives
Steeds meer winkels en fabrikanten motiveren mensen om product reviews te schrijven en zij beloven dan vaak ook extraatjes. Die variëren van een tegoedbon tot aan een kans om een volledig aankoopbedrag terug te krijgen. Dit stimuleert om een goede product review te schrijven, maar het beweegt mensen ook om positiever te schrijven. Dan spreken we natuurlijk over een niet eerlijke recensie. Hoewel, daar (nog) niet echt een verbod op is, is het wel enorm misleidend. Daar is niemand bij gebaat. Behalve de winkeliers of de fabrikant die het extraatje aanbiedt. Er zijn ook cases waarbij mensen betaald krijgen om positieve recensies te schrijven. Dat is inmiddels niet meer toegestaan.
Positief en negatief
In 99 van de 100 gevallen kun je zowel iets positiefs als negatiefs melden over het product. Het is dan ook belangrijk om zowel de positieve als negatieve zaken te omschrijven. Reviewers zijn vaak geneigd om het negatieve te benadrukken. Deze ervaringen hebben immers ook meer impact dan de positieve ervaringen. Maar dat neemt niet weg dat het ook belangrijk is dat je de positieve zaken benoemd. Heb je echt een barslechte ervaring en heb je niets positiefs te melden? Dat is geen probleem! Zolang je maar constructieve feedback geeft en eerlijk blijft.
Het juiste product
Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die zijn review bij een verkeerd product plaatst en dat is ook niet zo gek. Er zijn zoveel producten op de markt dat je al snel een foutje kunt maken. Ook, omdat de typenummers van de modellen vaak op elkaar lijken. Daarom is het ook belangrijk dat je extra goed controleert of je de review wel bij het juiste product plaatst. Niet alleen voor klanten, maar ook voor winkeliers en fabrikanten is het prettig dat de review die geschreven is wel echt over dat product gaat.
Doorlezen voordat je op verzenden drukt
We schrijven vaak vanuit de emotie en bij het schrijven van een product review is dat meer dan prima! Echter willen we nog wel eens de spelling en grammatica vergeten als we druk aan het tikken zijn. Daarom is het ook goed om de review eerst nog een keertje door te lezen voordat je op verzenden klikt. Sowieso is het goed om jouw review nog een keer door te nemen om te checken of de informatie die je hebt opgeschreven wel klopt en of de tone of voice van de review wel prettig is om te lezen. Want vergis je niet, wat je op het internet plaatst is voor altijd!