Je gaat in dienst bij een werkgever en nu heb je de optie dat je een auto via de werkgever kunt leasen. Je moet immers klanten en partners bezoeken en jouw nieuwe werkgever wil wel dat je dat doet in een stijlvolle wagen. Niet in een oude ocassion die van alles mankeert of vol met deuken en krassen zit. Het is ergens heel fijn dat je nu de mogelijkheid krijgt om een nieuwe en misschien ook luxueuze wagen te rijden, maar er zitten ook een aantal haken en ogen aan het leasen via een werkgever. Hoe dat werkt vertellen we in onze blog.
Een auto van de zaak
Een werkgever kan het personeel een auto met tankpas ter beschikking stellen voor zijn werkgevers, maar dat is niet gratis. Wanneer je een auto van de zaak rijdt krijg je te maken met de zogenaamde bijtelling. De bijtelling is in de regel 22% van de cataloguswaarde over de auto en maal de inkomstenbelasting die je afdraagt. Voor iedereen is dit bedrag dus verschillend en afhankelijk van in welke loonschaal je zit, hoe nieuw en hoe zuinig de auto is. De bijtelling geldt alleen wanneer je meer dan 500 kilometer op jaarbasis privé rijdt. Dat houdt in naar familie en vrienden, op vakantie, naar de supermarkt en naar en van het werk rijden. Ook woon-werkverkeer wordt door de belastingdienst gezien als privé kilometers.
Een eigen bijdrage
Een werkgever kan ook een vergoeding vragen voor het gebruik van de auto van de zaak en nu denk je dat de kosten wel heel hard oplopen. Dat klopt ook, maar je kunt deze eigen bijdrage wel aftrekken van de bijtelling. Dus uiteindelijk betaal je veel minder of helemaal geen bijtelling als je feitelijk je schuld al via de werkgever hebt ingelost. De eigen bijdrage wordt ook vaak gevraagd wanneer de auto met een tankpas geleverd wordt, omdat jouw werkgever dan feitelijk ook voor de brandstof betaalt die je privé hebt verbruikt.
Beschikbaar gesteld budget
Een werkgever kan een auto uit het wagenpark meegeven of je krijgt een budget waarmee je een auto kunt uitzoeken. Vaak heeft de werkgever wel een voorkeur voor bepaalde merken en modellen, omdat de auto het bedrijf moet representeren. Je doet er goed aan om tijdens de onderhandeling over de arbeidsvoorwaarden en de secundaire arbeidsvoorwaarden - waar een auto van de zaak feitelijk onder valt - hier afspraken over te maken en deze vast te leggen. Zo weet je werkgever en jij precies waar je aan toe bent en wat wel en niet is toegestaan met betrekking tot het leasen en het rijden van een auto van de zaak.
Auto van de zaak of privé leasen?
De grote vraag is natuurlijk of het slim is om een auto van de zaak te rijden of om een private leasecontract af te sluiten. Het is belangrijk om de prijzen te vergelijken. Niet alleen van het maandbedrag dat je moet betalen, maar ook om te kijken naar zaken, zoals het eigen risico bij ongevallen en schade, opslag en montage van winterbanden en eventueel vervangend vervoer bij een langdurige reparatie. Kijk ook goed naar het brandstofverbruik privé en hoeveel de eigen bijdrage is naar de werkgever wanneer je een tankpas krijgt. Dat moet een goed beeld geven van welke constructie voor jou het interessantst is. Wil je meer weten over een auto leasen? Lees dan ons artikel "Waar moet je op letten bij het leasen van een auto?".