Bedrijfsuitje; Tips en trucs
Bedrijfsuitjes zijn uitjes voor het personeel van een bedrijf. Of je nu een midden-klein bedrijf hebt of de directeur bent van een grote enterprise. Een bedrijfsuitje heeft ook meerdere functies. Collega’s leren elkaar op een andere manier kennen, er is interactie tussen collega’s die normaliter op totaal verschillende afdelingen werken, je kunt het gebruiken om een mijlpaal te vieren en je kunt natuurlijk ook de teamgeest versterken. Nog belangrijker is misschien het feit dat een bedrijfsuitje ook een beloning is voor je personeel. Ze hebben keihard gewerkt om goede resultaten te boeken en om de winst te vergroten. Als bedrijfseigenaar mag je dan best wat geld van de winst teruggeven aan je personeel. Een leuk en gezellig bedrijfsuitje motiveert je personeel nog meer om nog beter hun best te doen. Wil je een aantal handige tips en trucs over het organiseren van een bedrijfsuitje? Lees dan snel verder!
Hoe groot is het bedrijf?
Het maakt eigenlijk niet uit of je 10, 20, 100 of zelfs honderden werknemers in dienst hebt. Een bedrijfsuitje is altijd een slim plan, maar de omvang van het bedrijf heeft natuurlijk wel invloed op welke bedrijfsuitjes je kunt organiseren. Met kleinere teams kun je ook kleinere locaties bezoeken en activiteiten ondernemen en je hebt een minder strakke planning nodig. Met een groter team moet je natuurlijk alles goed organiseren. Je moet ervoor zorgen dat de locatie groot genoeg is en dat iedereen aan een geplande activiteit(en) kan deelnemen. Natuurlijk heb je ook nog eens te maken met een compleet ander budget. Dus waarschijnlijk moet er ook meer onderzoek worden gedaan naar mogelijkheden en moet er intern meer overleg plaatsvinden of een dergelijke uitgave wel verantwoord is.
Wat het doel is van het bedrijfsuitje
Het eerste wat je moet doen is bepalen wat nu precies het doel van het bedrijfsuitje is. Is het gewoon een informeel en gezellig samenkomen van collega’s, zodat je elkaar beter kunt leren kennen of is er sprake van een speciale gelegenheid, zoals het vieren van een mijlpaal. Bijvoorbeeld als je bedrijf een aantal jaren bestaat of als er een overeenkomst met een grote klant gesloten is. Of wil je het personeel belonen, omdat de targets ruimschoots zijn gehaald? Je kunt het natuurlijk zelf invullen, maar er zijn genoeg redenen te verzinnen om een bedrijfsuitje te organiseren. Een kerstborrel mag ook zeker als een bedrijfsuitje worden gezien! Een bedrijfsuitje hoeft namelijk niet altijd op een externe locatie plaats te vinden. Ondanks dat het ook heel normaal is dat kerstborrels op externe locaties worden georganiseerd.
Benoem een organisatiecomité
Heb je tientallen tot wel honderden medewerkers? Dan is het slim om een organisatiecomité aan te stellen. Dat wordt ook wel het feestcomité genoemd. Het feestcomité bestaat uit een kleine groep medewerkers die samen inventariseren en organiseren. Als directeur of manager hoef je alleen maar de bonnetjes te tekenen en de rekeningen te betalen. Ondanks dat blijf je altijd in controle over wat er wordt besloten en hoeveel geld er wordt uitgegeven. Normaliter melden collega’s zich vrijwillig aan voor deelname aan het feestcomité en het is belangrijk dat je slechts een aantal mensen aanwijst om ook daadwerkelijk met het organiseren van bedrijfsuitjes actief te zijn. Zo kunnen er veel sneller plannen worden gemaakt en beslissingen worden genomen.
Stel een budget vast voor zowel activiteiten als de catering
Als ‘de baas’ ben jij natuurlijk altijd in controle over het budget en je kunt dat ook het beste het feestcomité een jaarlijks budget geven om alle activiteiten in en rondom het bedrijf te regelen. Het ene bedrijf kiest er namelijk voor om mensen op hun verjaardag te verrassen met een presentje terwijl het andere bedrijf juist een flinke pot geld spaart om aan het einde van de rit eens groots uit te pakken. Het is natuurlijk afhankelijk van je bedrijfsresultaten en vrijgevigheid hoeveel budget er beschikbaar wordt gesteld. Misschien is het wel goed om te weten dat een bedrijfsuitje soms geheel of gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar is. Dat maakt het alweer een stuk aantrekkelijker om in een uitje te investeren.
Haal het net op
Het feestcomité heeft vaak de leukste ideeën, maar het is altijd slim om het net op te halen. Bespreek bijvoorbeeld met de directie en de collega’s waar je het meeste mee samenwerkt wat nu echt leuke ideeën zijn om uit te werken. Zo krijg je gezamenlijk ook een goed beeld van de interesses van het personeel. Stel dat het merendeel vegetariër is? Dan ga je natuurlijk niet een avondje in een American Steakhouse plannen. Of als er mensen zijn die bijvoorbeeld enorm veel interesse hebben in autoraces. Dan is het juist leuk om na te denken over een uitje naar het kartcentrum. Wees je er ook van bewust dat de directie misschien strakke richtlijnen heeft over wat wel en niet mag. Je gaat immers als bedrijf iets leuks doen en je wilt natuurlijk ook tijdens het uitje de normen en waarden van het bedrijf uitstralen. Ben jij een bedrijf die continu roept dat je milieuvriendelijk onderneemt? Dan is het kartcentrum of een dagje naar het circuit van Zandvoort misschien niet een heel goed idee.
Kies het juiste moment
Het is altijd een struggle om het juiste moment te kiezen en het feestcomité heeft de grootste uitdaging om een geschikte datum te prikken. Logischerwijs wil je voor activiteiten in de buitenlucht een zonnige dag met een aangename temperatuur uitkiezen terwijl je bij een bedrijfsuitje in de avond wil voorkomen dat mensen de volgende dag oververmoeid op het werk verschijnen. Of zich zelfs ziek melden, omdat ze iets te actief zijn geweest (lees; teveel hebben gedronken). De vrijdagavond en zaterdagen zijn simpelweg de beste tijden om een bedrijfsuitje in te plannen. De meeste mensen hoeven op zaterdag niet te werken en op zondag kunnen ze eventueel goed uitrusten om maandag weer fris en fruitig op het werk te verschijnen.
De tweede tip met betrekking tot het tijdstip is om met een datumprikker te werken. Zo kunnen collega’s aangeven welke dagen voor hun het beste uitkomen. Houdt er ook rekening mee dat collega’s vakantie hebben of juist al afspraken hebben staan. Zo kun je op basis van de tijden die collega’s selecteren het beste moment kiezen waarop vrijwel iedereen kan komen.
Zoek de grenzen op
Als feestcomité begin je met een goede brainstormsessie om te kijken wat je met het beschikbaar gestelde budget kunt doen en met de info die je hebt verzameld kun je al met potlood een planning invullen. Het leuke is dat je als lid van het feestcomité lekker out of the box kunt denken. Probeer bijvoorbeeld ook te kijken naar uitjes met activiteiten die mensen uit hun comfortzone trekken. Dan ontstaan er hele leuke en gezellige situaties. Het is wel belangrijk om het niet te extreem te maken. Heeft meer dan de helft hoogtevrees? Stel dan niet voor om te gaan bungeejumpen of te gaan skydiven. Dat is dan weer net een stapje te ver.
Kies een locatie en houdt het centraal!
Natuurlijk heb je ook een goede locatie nodig en de locatie is afhankelijk van de omvang van het bedrijf. Je hebt immers niet zoveel ruimte nodig als je met maximaal 50 mensen een bedrijfsuitje hebt, maar je hebt meer ruimte nodig als je bijvoorbeeld met meer dan 100 mensen bent. En natuurlijk is het ook belangrijk om het een beetje centraal te houden. Probeer dus naar een leuke activiteiten in de omgeving van het bedrijf te zoeken. Het klinkt immers vrij logisch dat je niet met je collega’s gaat wadlopen als het bedrijf in Maastricht is gevestigd. Je zou bijvoorbeeld wel in de omgeving van Utrecht kunnen kijken naar leuke activiteiten, omdat het centraal in het land ligt. Deze locatie is meestal binnen 1 tot 2 uur wel te bereiken. Of je nu in oost, west, zuid of noord bent gevestigd
Maak verschillende plannen en laat mensen stemmen
Op den duur moeten er spijkers met koppen worden geslagen en het feestcomité moet natuurlijk ook de eerste stappen zetten om een bedrijfsuitje werkelijkheid te laten worden. Het is slim om een aantal plannen te maken die ook binnen het budget passen en die op de wensen van je collega’s zijn afgestemd. Houdt er wel rekening mee dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen, maar je kunt ze wel betrekken bij de plannen. Als feestcomité kun je dus het beste 2 of 3 plannen maken en deze per e-mail voorleggen aan je collega’s. Laat ze bijvoorbeeld stemmen op de activiteiten en kies uiteindelijk voor het uitje dat het populairst is. Zo voorkom je dat het uitje op een fiasco uitdraait.
Een aantal handige tips en trucs
Laten we nog even een paar korte en handige tips en trucs doornemen die betrekking hebben op het organiseren van een geslaagd bedrijfsuitje.
Kies voor neutrale activiteiten waar iedereen zich prettig bij voelt
Je collega’s bestaan uit verschillende individuen. Met verschillende interessegebieden, nationaliteiten en geloofsovertuigingen. Het is slim om hier rekening mee te houden. Kies dus altijd voor neutrale locaties en activiteiten, zodat je niemand tegen de schenen trapt.
Vraag nooit aan medewerkers om te betalen voor een uitje of maak duidelijk afspraken
Het is natuurlijk geen beloning meer als je het personeel vraagt om voor het bedrijfsuitje te betalen. Logischerwijs moet de directie hiervoor opdraaien, maar je kunt er wel afspraken over maken. Bijvoorbeeld door te zeggen dat het eten en het eerste rondje in het café na afloop voor jouw rekening is, maar dat de overige drankjes en activiteiten die je zelf wilt bestellen en ondernemen voor eigen rekening is
Combineer activiteiten
Veel locaties bieden meerdere activiteiten aan. Denk aan het kartcentrum met ook de mogelijkheid om te lasergamen of een escaperoom gecombineerd met een goed restaurant. Je kunt dus meerdere activiteiten combineren en mensen ook een keuze geven. Daar doe je altijd slim aan. Niet iedereen vindt het leuk om iets te doen, maar ze willen wel graag bij het uitje aanwezig zijn.
Zorg dat de maagden gevuld zijn
Een bedrijfsuitje zonder eten is gedoemd te mislukken. Dus combineer altijd eten en drinken met activiteiten. Begin bijvoorbeeld de avond met een diner bij een restaurant en ga vervolgens met z’n allen op pad om iets leuks te gaan doen. Je kunt het ook simpel houden door bijvoorbeeld barbecues te huren, vlees, etenswaren en dranken in te kopen en om op een locatie - zoals op het terrein van het bedrijf - een barbecue te organiseren.
Maak een planning of een draaiboek
Heb je veel personeelsleden en een activiteit op het programma staan dat wat planning vereist? Een planning of draaiboek is altijd handig om een dag of avond in goede banen te leiden. Uiteraard wordt de planning of het draaiboek gemaakt door het feestcomité. Zij zijn immers de organisatoren.
De leukste uitjes en touroperators
Ben je op zoek naar leuke bedrijfsuitjes, maar een beetje inspiratieloos? Dat kan natuurlijk en dat is helemaal niet erg. Om je een beetje op weg te helpen hebben wij alvast een paar leuke locaties en partners geselecteerd waar je een bedrijfsuitje kunt organiseren.
Slagharen
Een dagje naar het pretpark? Goed idee! Een pretpark doet het altijd goed al bedrijfsuitje en je kunt ook in het park leuke speurtochten en uitdagingen organiseren. Dan krijg je ook een beetje strijd tussen verschillende teams terwijl iedereen een flinke adrenalinestoot van een toffe attractie kan krijgen. Het pretpark Slagharen ligt in het plaatsje Slagharen in de richting van Zwolle. Dus het ligt wel een beetje in het noorden van Nederland.
Voordelen
- Leuke attracties
- Gezellige sfeer
- Aantrekkelijke prijs
Nadelen
- Ligt in het noorden van Nederland
Tours & Tickets
Tours & Tickets is een flexibele touroperator waar je dus ook leuke rondleidingen en tours kunt boeken voor zeer scherpe prijzen. Ook voor kleinere en grotere groepen zijn er rondleidingen en tours te boeken. Een interessante webshop dus voor het feestcomité. Je kunt hier natuurlijk ook prima inspiratie opdoen!
Voordelen
- Aantrekkelijke prijzen
Qula
Voor wat actieve en gezonde uitjes ben je bij Qula aan het juiste adres. Zij specialiseren zich in het organiseren van leuke city trails, nature trails en bike trails en zo kun je dus met je collega’s op een leuke en gezonde manier werken aan teambuilding. Pub trails zijn ook een leuke optie als je met je collega’s wat dieper in het glaasje wilt kijken.
Voordelen
- Aantrekkelijke prijzen
Beoordeeld door consumenten
De webshops en touroperators die wij aanprijzen zijn overwegend positief beoordeeld door consumenten die bij deze aanbieders een tour hebben geboekt of tickets hebben gekocht en een review over het bedrijf hebben geschreven. Op basis van deze gegevens denken wij ook dat de aanbieders die wij aanprijzen betrouwbaar zijn. Uiteraard kun je ook de beoordelingen van deze bedrijven lezen en zelf beoordelen of de partij waarmee je in zee wilt iets voor jou is.
Help ons mee
Help ons mee om het verhaal over deze websites compleet te maken door een review te schrijven. Schrijf een zo eerlijk mogelijke review en vertel over zowel de plus- als minpunten. Baseer je review uitsluitend op eigen ervaringen met de aanbieder in kwestie en vertel ons en onze bezoekers waarom je juist wel of niet met deze partij zaken zou moeten doen. Wij danken je voor jouw tijd en de genomen moeite om een review te schrijven.